Blister i munden? Sådan håndterer du dem!

Blærer, blegner eller blæner. Der findes mange forskellige fagudtryk for blister i munden. Blister kan forekomme alle steder i munden og starter typisk som en lille blære, der går i stykker og danner sår. Ofte kommer der kun ét sår, men nogle gange kan man have flere blister eller sår på én gang. Blister varierer i størrelse fra nogle få millimeter og op til flere centimeter, og det kan derfor være smertefuldt eller ligefrem gøre det besværligt at tale og spise.

Hvordan føles blister i munden?

Inden blisten kommer til syne i munden, mærker man ofte en brændende fornemmelse på stedet. Blærer, blegner, sår eller blister kan derfor være yderst generende for mange, og kan blive i munden i nogle dage eller op til flere uger. De smitter ikke og er ikke farlige og heler ofte af sig selv. Dog kan det være nødvendigt med en tandlægeundersøgelse, da det kan være tegn på andre sygdomme i munden, som også minder om blister. Hos Smilklinikken kan vi tilbyde rådgivning og undersøgelser, der kan hjælpe dig af med dine blister.

Hvad er årsagen til blister i munden?

Det siges, at omkring 20 procent af befolkningen i perioder lider af blister i munden. Det er en hyppigt forekommende sygdom hos både mænd og kvinder og skyldes ofte en forstyrrelse i immunforsvaret på baggrund af bakterier eller virus. Hos kvinder kan de dog også opstå i forbindelse med menstruation, ligesom at stress også kan provokere dem til at opstå.

I sjældne tilfælde kan blister, blærer eller sår i munden opstå som følge af glutenallergi eller tyktarmsbetændelse – hvorfor det er vigtigt, hvis man har tilbøjelighed til blister i munden, at få det undersøgt hos tandlægen. Din lokale tandlæge kan vurdere om der kan gøres en indsats mod dine blister, så  gener eller ubehag fra dine blister mindskes.

Rigtig mange tandlæger har i dag fokus på at hjælpe deres patienter med alt hvad der omhandler mund og tandkød. Det kan være nødvendigt at skulle til lægen med sine blister, hvis de kronisk opstår, men også tandlægen kan give gode råd. Hos Smilklinikken vil vi kunne hjælpe dig med vejledning i, hvordan du kan mindske dine gener fra blisterne.

Hvad kan jeg selv gøre?

Selvom blister, blærer og sår ofte heler af sig selv, kan du prøve at skylle munden med en kop varmt vand blandet med en halv teske havsalt. Dette kan du med fordel gøre et par gange om dagen for at slippe af med bakterierne og for at lette på smerterne. Da havsalt fungerer antiseptisk, kan denne regelmæssige løsning også hjælp med at stramme og holde tandkødet sundt.