Godt at vide om paradentose

Paradentose er en tandsygdom, som hvert år rammer mange mennesker. Sygdommen er meget alvorlig, da ubehandlet paradentose kan gøre tænderne løse og i sidste ende være skyld i, at de falder ud.

Hos Smilklinikken har vi mange års erfaring med behandling af paradentose. Vi vil dog allerhelst forebygge paradentose frem for at behandle, når først skaden er sket, og derfor lægger vi vægt på at informere vores patienter om sygdommen, så de er opmærksomme på symptomer.

Hvorfor får man paradentose?

Paradentose starter altid som tandkødsbetændelse. Når du spiser og drikker, dannes der plak på tænderne. Plak er en bakteriebelægning, der ofte sidder på tandkødsranden. Disse bakterier skal fjernes med tandbørste og tandtråd, men får du ikke ordentlig bugt med bakterierne, begynder de at trænge ind i tandkødet.

Tandkødsbetændelse er nemt at behandle – det kræver blot grundig tandbørstning. Hvis ikke du standser tandkødsbetændelsen og altså får fjernet bakterierne i tandkødet, trænger bakterierne længere ind og begynder at nedbryde det væv, der holder tænderne fast i munden. Og så får du paradentose.

Hvordan føles paradentose?

Du kan kende tandkødsbetændelse på ømt, hævet og blødende tandkød. Der er således tydelige tegn på tandkødsbetændelse. Desværre er paradentose langt sværere selv at mærke. Faktisk finder mange først ud af, at de har paradentose, når tænderne begynder at føles løse. Derfor er det vigtigt, at du tager symptomerne på tandkødsbetændelse alvorligt.

Hvordan behandler man paradentose?

Hvis vi opdager, at du har paradentose, starter vi med at måle dine tandkødslommers dybde. Jo dybere de er, desto mere fremskreden er tilstanden.

Hvis du har begyndende paradentose, vil vi behandle ved at foretage en dybdegående rensning af dine tandkødslommer. Her fjerner vi bakteriebelægninger på både den synlige tandoverflade og fra rodoverfladerne i de fordybede lommer. Vi pudser også overfladerne, så bakterierne får sværere ved at sætte sig fast.

Har du mere fremskreden paradentose, kan det være nødvendigt at løfte tandkødet op for at kunne rense i dybden. Dette kaldes en paradentoseoperation, og den foretages under lokalbedøvelse.

Hvordan forebygger man paradentose?

Det bedste, du kan gøre for at forebygge paradentose, er at børste dine tænder grundigt og bruge tandtråd til at fjerne bakterier mellem tænderne. Sørg desuden for at gå regelmæssigt til tandlæge, så tandproblemer opdages så tidligt som muligt.