Mundtørhed

Hvad er mundtørhed?

Mundtørhed, der på fagsprog kaldes xerostomi, er et symptom på en sygdom eller en bivirkning af noget medicin, man tager. Rigtig mange mennesker lider dagligt af mundtørhed, og det kan være utrolig generende at skulle leve med. Omkring 20 pct. lever med mundtørhed hver dag, men mange er ikke klar over, at det er vigtigt at have fokus på sine tænder, da det kan skade mundhygiejnen og tændernes sundhed i høj grad.

Det er helt normalt at have oplevet mundtørhed i nogle situationer, det vil alle mennesker på et eller andet tidspunkt komme ud for. Det kan for eksempel opstå i forbindelse med nervøsitet eller travlhed. Men hvis du oplever konstant eller meget hyppigt at være tør i munden, er det vigtigt, at du fortæller det til din tandlæge, da det kan være skadeligt for dine tænder. Tandlægen kan hjælpe dig med råd og vejledning og finde årsagen til din mundtørhed – nogle gange kan det nemlig afhjælpes.

Nedenfor kan du læse mere om, hvorfor mundtørhed opstår, hvad det betyder for dine tænder, og hvad du selv kan gøre for passe på dine tænder, hvis du har mundtørhed.

Hvordan ved jeg, at jeg lider af mundtørhed

Hvis spytproduktionen er lavere end det normale, vil der opstå en række symptomer og følgetilstande, der kan indikere, at du har mundtørhed. Det kan for eksempel dreje sig om følgende:

• Meget tør fornemmelse i munden
  • Tør og undertiden brændende fornemmelse i halsen
  • Rød og undertiden furet tunge
  • Tørre og sprukne læber
  • Øget behov for at at drikke vand under måltider, for bedre at kunne tygge og synke
  • Øget behov for at drikke vand i løbet af natten
  • Forringet smagsoplevelse
  • Tendens til sår i munden
  • Dårlig ånde

Er du i tvivl eller har du mistanke om, hvorvidt du har mundtørhed, er det vigtigt, at du kontakter din tandlæge, så du kan få svar. Hos din tandlæge kan du få målt din spytproduktion og få besked, om du ikke producerer nok eller normalt. Der kan være flere grunde til, at man oplever mundtørhed, og det er derfor en god idé at få klargjort, hvad det skyldes. Lider du af mundtørhed kan du hos tandlægen få råd og hjælp til, hvordan du kan beskytte dine tænder bedst muligt, og tandlægen kan hjælpe dig til at finde årsagen til din tørhed.

Hvorfor får man mundtørhed?

Den hyppigste årsag til mundtørhed skyldes bivirkninger af medicin. Rigtig mange medikamenter giver mundtørhed som en typisk bivirkning, og det er derfor også ofte ældre, der særligt oplever at have mindre spytproduktion, fordi de tager forskelligt medicin. Her kan det i de fleste tilfælde afhjælpes ved at skifte til et andet lægemiddel, der ikke giver de samme bivirkninger.

Der er imidlertid også andre årsager til mundtørhed, der kan findes i bestemte sygdomme eller behandlinger. Patienter der modtager kemoterapi eller strålebehandlinger i halsen og sygdomme som Sjögrens syndrom, Parkinsons sygdom og diabetes 1 og 2 giver ofte anledning til mundtørhed.

Hvilken effekt har mundtørhed på mine tænder?

Udover at mundtørhed har store gener for de mennesker det berører, har det desværre også en effekt på dine tænders sundhed. Manglende spytproduktion øger risikoen for huller i tænderne, tandkødsbetændelse, svampeinfektioner og syreskader.

Det skyldes, at vores spyt har en vigtig funktion for både tænder og mundens sundhed. Det beskytter vores tænder ved at begrænse den syrepåvirkning, der forekommer, når vi indtager fødevarer. Vores spyt er med til hele tiden at rense vores mund på en naturlig måde, og har man tør mund, vil det derfor øge risikoen for, at plak kan blive til huller og at der kan opstå betændelsestilstande i munden.

Hvad kan jeg selv gøre for at passe på mine tænder?

Der er heldigvis meget du selv kan gøre, for at bevare dine sunde tænder. Her har vi samlet nogle gode råd til, hvad du selv kan gøre for at passe på dine tænder.

• Brug tandpasta med flour, så dine tænder beskyttes mod syreskader.
  • Gå til kontrol hos tandlægen oftere end du normalt ville. Det er en god ide at få regelmæssige tjek hos din tandlæge, måske 3-4 gange årligt, for at sikre, at der ikke opstår huller eller sygdomme i tandkød.
  • Brug tandtråd eller tandstikker hver dag og gerne efter hvert måltid.
  • Drik meget vand – det hjælper, når du skal spise og til at rense dine tænder i løbet af dagen.
  • Hav sukkerfrie bolcher eller tyggegummi, det hjælper til at øge din spytproduktionen.