Sunde tænder og god mundhygiejne

Sådan bevarer du sunde tænder og god mundhygiejne

Der findes adskillige myter og teorier om, hvordan man bedst bevarer sit sunde smil, og det kan være en udfordring at finde rundt i de mange anbefalinger og krav, man ofte møder. Vejen til et sundt og flot smil er imidlertid slet ikke så krævende og besværlig, som du måske går rundt og tror.

Det mest afgørende for at bevare dine sunde tænder handler om at prioritere den daglige mundhygiejne – det er og bliver det bedste, du kan gøre for dine tænder. Når du sørger for at børste dine tænder to gange dagligt undgår du, at madrester bliver til plak, som er årsag til huller i tænderne og betændelse i tandkødet. Uanset hvor grundig din tandbørstning er, vil det alene ikke være nok til at holde dine tænder og dit tandkød sundt. Tandbørsten kan ikke nå ind mellem tænderne, og derfor er det ofte i tandmellemrummene, at huller og betændelsestilstande dannes.  Det handler om, at gøre det til en del af den daglige rutine at pleje dine tænder. Selvom du ikke oplever her og nu resultater, er det den bedste måde at forebygge mod tandkødssygdomme og det vil på lang sigt spare dig for mange timer i tandlægestolen.

Sunde madvaner giver sunde tænder

Det er ikke nogen nyhed at sodavand og slik ikke er sundt for tænderne. Vi har alle bakterier på vores tænder, og de fleste af dem lever af det sukker vi indtager. Sukkeret omdannes til syre, der kan give huller i tænderne. Det er derfor en god ide at undgå mad- og drikkevarer, der har et højt indhold af sukker. Men det betyder ikke, at man slet ikke kan spise madvarer, der indeholder sukker. Hvis sukkeret indtages i forbindelse med et hovedmåltid, vil munden danne mere spyt, som er med til at beskytte tænderne og begrænse syrepåvirkningen.

Din kost har en stor indvirkning på dine tænders sundhed. Ligesom en velbalanceret og varieret kost har positiv effekt på vores krop, har det på samme måde en positiv indvirkning på vores tænder. Gennem sund og nærende mad, sørger du for at give din krop og dine tænder de næringsstoffer og mineraler, så de forbliver stærke og sunde.

5 gode råd til bedre tænder

1. Børst tænder to gange daglig