Tandpine

Gør det ondt i tanden?

På trods af vores gode tandplejevaner i dag, er der stadig mange mennesker, der oplever at få tandpine indimellem. Vi ved, at de fleste af vores patienter børster deres tænder grundigt hver dag og enten benytter sig af tandtråd eller tandstikker dagligt, for at undgå huller i tænder eller betændelse i tandkødet. Selvom vi yder en kæmpe indsats imod dårlige tænder og har fokus på tandpleje fra tidlig alder, er der stadig nogle, som får tandpine en gang imellem.

Tandpine kan være nogle af de værste smerter, man kan komme ud for at opleve. Alle har på et tidspunkt i livet oplevet at have tandpine i højere eller mildere grad – for eksempel i forbindelse med en ny tands frembrud. Men de helt slemme smerter ved tandpine, kan være umulige at holde ud og påvirker meget den person, der oplever dem.

Ignorer ikke dine smerter

Hvis du oplever at have tandpine, er det vigtigt, at du hurtigt kontakter din tandlæge. Det er sådan med tandpine, at det meget sjældent forsvinder af sig selv igen, men i langt flere tilfælde blot bliver værre og værre. Også selvom du kun har milde smerter eller gener, kan det være en god idé at tage til tandlægen alligevel. Smerten kan nemlig hurtig gå fra mild til at blive meget generende på kort tid – så er det bedre at tage det i opløbet og slippe for de værste smerter.

Hos Smilklinikken anbefaler vi altid vores patienter, at kontakte os med det samme, hvis de har tandpine, fordi vi på denne måde, kan sørge for at give dem en akut tid samme dag inden for åbningstiden.

Hvorfor får man tandpine?

Der kan være mange grunde til, at der opstår tandpine. De hyppigste årsager er ofte:

• Hul i tand. Når bakterierne er nået ind til tandens tandben (dentinen), der består af en masse nervekanaler, kan det give tandpine.
  • Tandkødsbetændelse. En betændelsestilstand i tandkødet kan også give tandpine, men som regel er de ikke lige så slemme, som ved hul i tænderne.
  • Tandfrembrud. Særligt i forbindelse med visdomstænders frembrud, kan der opstå tandpine – især hvis der ikke er plads i munden til dem.

Har du tandpine, så kontakt os hos Smilklinikken, så vi kan finde årsagen til dine smerter.