Vil du have en frisk ånde?

Hvorfor får man dårlig ånde?

En del lider dagligt af dårlig ånde, som på fagsprog betegnes ‘foetor ex ore’, og det kan være meget ubehageligt for de mennesker, der dagligt er plaget. Denne form for lidelse dækker ikke over forbigående dårlig ånde, der kan opstå i forbindelse med sygdom som for eksempel forkølelse. Her drejer det sig om en tilstand, der i høj grad påvirker de mennesker, der er ramt, og som har konsekvenser for deres sociale liv. Det kan altså være meget generende at lide af dårlig ånde, da de mennesker, man omgiver sig med lægger mærke til det og også påvirkes af det.

Ofte opstår den ubehagelige lugt fra munden på grund af dårlig mundhygiejne i form af manglende tandbørstning eller tandrensning. Får man ikke renset sin mund og børstet sine tænder dagligt, vil man uundgåeligt komme til at få dårlig ånde, fordi bakterierne i munden vil danne ildelugtende svovlbrinteforbindelser.

Men der findes også andre årsager. Her er nogle af de mest almindelige:

• Tandkødsbetændelse og paradentose
  • Mundtørhed
  • Infektion i næse og bihule
  • Infektion i svælget
  • Strålebehandling

Hvad skal jeg gøre?

Oplever du dårlig ånde, anbefaler vi, at du besøger vores klinik, så vi kan undersøge din mund og tænder. På den måde kan vi finde årsagen til den dårlige lugt og hjælpe dig til at få en frisk ånde igen. Det er vigtigt at finde årsagen bag den dårlige ånde for at kunne afhjælpe den. Mange bruger tid og energi på at fjerne symptomet uden at få identificeret, hvad der ligger til grund, men det er desværre ikke en særlig holdbar løsning. Diverse mundskyl og specielle tandpastaer kan holde lugten væk i en stund, men kan ikke fjerne den permanent.

Hos Smilklinikken vil vi meget gerne hjælpe dig med at finde årsagen bag og give dig en holdbar løsning, så du fremover ikke vil generes af din ånde.